V sedle kola

1. května 2011 v 21:08 | George |  OPEN TRIPS
Dnes večer se rozepíši, zítra 3.5.2011 v Blatničce rozpovídám
Tradiční prvomájový výlet se pomalu stává tradicí. Cykloturistika - tento módní sport si stále nachází své příznivce a je mi ctí, že mohu se svojí Janou provést kamarády po trasách, které mám projeté. V roce 2009 jsem zlákal 40 účastníků k výpravě z Drážďan do Prahy, v následujícím roce jsme do Prahy přijeli, po přejetí Brdy, z Dobřan.
Letos byla volba jasná, z Prahy se necháme vyvést vlakem do Jedlové v Lužických horách, odtud se vrátíme přes Bělou na kraj Prahy. Před rozesláním pozvánek bylo nutné ujasnit si tři klíčové body.
1. bezproblémové vyřešení dopravy
2. stanovení trasy
3. slušné, cenově přiměřené ubytování

K bodu 1.
I když uvažované vlaky jsou označené jako vhodné pro přepravu kol, plánový počet mých účastníků (20 - 30) by nezvládly. Po e-mailové korespondenci (v dostatečné časovém předstihu třiceti dnů), jsem přešel na osobní jednání s dispečerem dopravy a objednal speciální vůz (v síti ČD jezdí jen tři) pro přepravu 36 kol. Tento druh vagonu je unikátní a tak jsem se ani nedivil, jakou složitou administrativu jsem musel podstoupit. Na poprvé se objednávka nezdařila, teprve druhý pokus slavil úspěch. Úlevou mi bylo, když jsem vagón na hl. nádraží viděl. Nic nevadilo, že o jeho připojení do soupravy, průvodčí nic nevěděla a vlak nabral 30 minutové zpoždění.

K bodu 2.
Trasu jsem volil orientačně nenáročnou, s plánovaným průměrem 70 - 80 km, vhodným místem na oběd a možností dojezdu do Prahy. Původně uvažovaná trasa kolem Máchova jezera vzala za své. Přednost dostalo Podještědí a průjezd bývalým vojenským prostorem Ralsko. O cestě kolem řeky Jizery jsem neměl pochyb. Celou trasu jsem s Janou, ještě za zimy, projel vyznačil do map. Jana mi auditorsky potvrdila, že denní etapy budou do 80 km, což je i pro netrénovaného cyklistu ještě únosné.

S trasou pro pěší účastníky nemám nic společného. Je mi opravdu líto, že po 19 km bolí nohy, ale důrazně popírám, že jsem navrhoval stavbu nádraží tak daleko za městem Bělá pod Bezdězem.

K bodu 3.
Ubytování pro cca 30 lidí v době mimo hlavní turistickou sezónu je vždy velký problém. Původně plánovaný kemp Pohádka se ukázal po prvotních průzkumech jako nevhodný Za nevytápěné chatky daleko za městem, bez sociálního zařízení, pro čtyři osoby (palandy), byla stanovená cena a 250 Kč - a to se mi vzhledem k silné populaci myší v dané lokalitě zdálo jako zcela nevyhovující. Penzion Armi nabízel teplo, sociální zařízení na pokoji, možnost společného posezení a polopenzi. Všem pochybovačům sděluji: jsem si vědom určitého nevyvážení (módní to slogan), ale lepší řešení jsem nenašel. Cena za postel (300 Kč) i polopenzi (100 Kč + 80 Kč) byla dopředu známá, i pro můj vkus vyšší, ale stále ještě úměrná.

Pro nezasvěcené pár informací o cestě.
V pátek byl můj stav vážný. V pravé noze nad kotníkem se začínala rozvíjet poúrazová infekce, možná že otrava. Už v poledne opouštím pracoviště a spěchám k lékaři. Dostávám tetanovku, antibiotika a poučení o ošetření - strhnout strupy, znovu vyčistit a desinfikovat.
V sobotu ráno, jsem po pátečním bunkrobranní, čilý, téměř zdravý, a v životní formě připravený včas na nádraží. Vše klape, účastníci se dostavují v plánovaném počtu, vlak má objednaný vagón a jen dva potížisty, kteří oživují cestování ve zpožděném vlaku.

V Jedlové je zima. Naštěstí je tu plánovaná nádražní restaurace, která hodně lidí zaujme a potěší svými cenami, velikostí porcí a rychlou obsluhou (první káva).
V Jablonném v Podještědí na nás čeká David Y. Přijel sem od Liberce a je hodně natěšený na společnou jízdu. S obsluhou U Českého Lva není problém, místa máme zajištěná, obsluha dělá, co může. Hodnotím jako stylové, velmi dobré (druhá káva).
Pro své zdraví se oplachuji v pramenu sv. Zdislavy, fotím se na Lamberku se svatebčany, dopřávám si unikátní zmrzlinu ve Stráži pod Ralskem a obdivuji Ploučnickou průrvu. Tady ještě slunce svítí, ale mraky hrozí. Postupně zvyšuji rychlost a ženu se do Mimoně, do vytypované hospody Dřevěnka (třetí káva). Pěkně se rozpršelo. Naštěstí, když všichni dojí, přestane. Čeká nás cesta přes vojenské letiště Hradčany do Kuřivod a odtud do Bělé pod Bezdězem. Nad lesy se zvedá mlha, stmívá se, krátce bloudíme.
V Penzionu Armi mě čeká překvapení, část musí spát v dalším ubytovacím zařízení na náměstí. Volba odloučení, co se týká dvoulůžkového pokoje je snadná, stejně jako pro ty, co sdílejí čtyřlůžkový pokoj. S trojkou mám určitý problém, ale tímto děkuji všem, kteří volbu přijali. Problém je i se řízkem, který není, ale na talíři byl. Vyšetřování k odhalení viníka problému nevedlo. Ubytoval nakonec usoudil, podle mě správně, že problém vznikl na jeho straně, a tím utne všeobecné veselí, které z toho plyne. Samozřejmě veselí se jen ti, co jsou už po jídle. Po dlouhé večerní zábavě netoužím, dvě piva a spát. Kafe si už nedávám.

Noc nebyla pro všechny stejně dlouhá, někteří ještě našli silu popít, jiným naopak zkrátili sny upalovači čarodějnic. Ráno nevypadá dobře, prší a je zima. Od půl osmé je servírován obložený talíř. Ti, kteří se nasnídali, si mnou vyrovnají finanční náležitosti, a odjíždějí před Tesco na náměstí, odkud je ostrý start nedělní cesty do Prahy. Tady už chybí David, který se rozhodl doprovodit svoji Andy. Nelehkým úkolem je vyvést zmrzlotiny na trasu. Ač nerad, musím pověřit svoji Janu, protože já stále čekám na opozdilce. Naše vzájemné odloučení se prodlužuje ještě o dobu výměny duše, kterou věnuji Markétě. I Tomáš D. mění duši svou za jinou, a následně jsem svědkem, jak jeho Hanka padá. Tento pád byl tak hrůzostrašný, že jsem se neubránil výkřiku hrůzy - na přejezdu přes trať, a přímo na ústa. Fuj. Jsem z toho tak mimo, že míjím zříceninu Michalovice.
Velká skupina se sjede na úrovni Mladé Boleslavi a pak pár kilometru jede společně ke kapličce.... Cyklotrasa 241 se po čase odchyluje od řeky. Ti, co byli v mé blízkosti jedou, stejně jako já s Janou, po turistické červené, kolem starého řečiště Jizery. Sluníčko začíná ukazovat svoji sílu, jednotlivé svršky mizí do brašen na kolech. Je poledne a v Benátkách nad Jizerou je prvomájový jarmark. Provedu kola davem na náměstí i krásně upraveným zámeckým nádvořím. Pokocháme se výhledem do kraje a dáme si prvomájovou pusu. V hospodě Na Staré Koleji je živo. Na terase již sedí ti, kterým to jede rychleji a objednávají jak vzteklí. Pan kuchař si vyzkoušel téměř všechna jídla z nabídky. Nespěcháme, je krásně a sluníčko tak hezky hřeje. Spánek zahání káva a rozrušení z nepřesností účtujícího číšníka.
Pohodovou cestou vedoucí střídavě po lesních cestách, polích a místních silničkách projíždíme lesy Pojizeří a bezpečně (až na výjimky) směřujeme k Říčním lázním Jizera. I tady, na terase vyhlášené restaurace by se dobře sedělo a dlouze povídalo. Loučím se tu s Petrou S., která, jak u Labe zjišťuji, předčasně doleva uhnula (již po přejetí řeky Jizery), místo Labe. Naštěstí Emil N. hlásí, že dotyčná si neztratila, dobře si poradila a vlakem do Prahy dorazila. Před Prahy nakonec dovedu každého. U vysílače dám poslední foto a rozloučím se s účastníky. V Horních Počernicích se rozloučím i s Yvettou, která se mnou pravidelně konzultovala postup při jejím pravidelném se ztrácení. K metru již chceme s Janou dojet sami. O čem jsme věděli se stalo skutečností. Jana galantně dala přednost dříve příchozímu cyklistovi, a protože na zadní plošině byla kola tři, zaplatil jsem pokutu za porušení přepravního řádu ve výši 400 Kč. Nebylo zbytí. Dopravní podnik i dotyčný revizor si přišli na své. Někdy jsou návraty problémové. Protože se mi už do metra nechce, s Janou dojedu domů kolem Kyjského rybníka a přes Třešňovku. Na líbání to tu už není, místo květů jsou na stromech malé třešinky. Ani touto, revizorskou epizodou, si nenechám pokazit krásný dvoudenní zážitek ze sedla kola. Bylo to super, nejen kvůli exkluzivnímu počasí, ale i díky všem, co se účastnili.
S Janou mi vše vyšlo, doufám, že tomu bude i tak dál. Věřím!
Geroge

Fotodokumentace:
Jana Kn.
Marcela H.
Emil N.

32 lidí ohodnotilo tento článek.